+48 732 082 809 Szymańskiego 10, 61-001 Poznań
menu

Nie od dziś wiadomo, że alkohol ma wpływ na nasze zdrowie, a jego działanie na nasz organizm uzależnione jest od wypijanej dawki oraz rodzaju alkoholu. Dla przykładu, uważa się, że wypijanie lampki czerwonego wina pozytywnie wpływa na nasz układ krwionośny i ma działanie antyoksydacyjne. Jednak czy aby na pewno spożywanie codziennie pewnej dawki alkoholu jest zbawienne dla naszego zdrowia? Jedno jest pewne – spożywanie alkoholu regularnie i przez długi czas pogarsza stan naszego zdrowia, a niekontrolowane picie powoduje poważniejsze uszkodzenia narządów wewnętrznych oraz trwałe zmiany w układzie nerwowym.

Co to jest cholesterol?

Na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu składa się wiele czynników, substancji oraz procesów, które gdy są zaburzone, powodują problemy ze zdrowiem. Cholesterol oraz trójglicerydy to główne składniki materiału energetycznego w naszym ciele i jako lipoproteiny tworzą zapasy tłuszczu, które pozwalają przetrwać nam w sytuacjach kryzysowych, takich jak głód oraz nadmierny wysiłek fizyczny. Jednak w obecnych czasach to raczej otyłość niż głód są problemem społecznym, dlatego obserwujemy rosnącą liczbę osób chorujących z powodu nadmiernego stężenia cholesterolu w ciele. 

Warto wiedzieć, że w organizmie człowieka znaleźć można dwa rodzaje cholesterolu – dobry cholesterol (HDL) oraz zły, który odpowiada za problemy ze zdrowiem (LDL), co oznacza, że aby uniknąć problemów z nim, nie wystarczy przestać spożywać wszystko, co zawiera w sobie tłuszcz. Zbyt wysokie stężenie cholesterolu LDL powoduje takie problemy jak miażdżyca, zawał serca czy udar mózgu. Dlatego ważne jest, by kontrolować stężenie cholesterolu we krwi, a przede wszystkim zrównoważona dieta. Czy spożywanie alkoholu jest pomocne przy wysokim cholesterolu LDL?

Wpływ alkoholu na poziom dobrego cholesterolu

Okazuje się, że z badań wynika, iż spożywanie alkoholu etylowego zwiększa ilość HDL we krwi, czyli dobrego cholesterolu. Z badań udało się ustalić, że etanol hamuje aktywność białka, które transportuje estry cholesterolu (CETP) i ma za zadanie przenosić cząsteczki z dobrego do złego cholesterolu, co skutkuje właśnie wyższym stężeniem cholesterolu HDL we krwi. Według badań, umiarkowane i kontrolowane spożywanie alkoholu, przyczynia się do wzrostu dobrego cholesterolu we krwi o około 5-10%. 

Czy alkohol podnosi poziom cholesterolu?

Badania pokazują, że osoby regularnie spożywające alkohol w wynikach, mają wyższy poziom glukozy na czczo, cholesterolu LDL, trójglicerydów oraz wyższe ciśnienie rozkurczowe krwi, niż osoby, które nie piją alkoholu etylowego. Cholesterol we krwi może wzrosnąć zwłaszcza jeżeli spożywa się duże ilości alkoholu – powyżej 3 drinków dziennie. Dlatego też osoby, które regularnie piją większe ilości alkoholu są bardziej narażone na wystąpienie chorób układu krążenia oraz śmierci z podobnej przyczyny, niż osoby, które piją w małych ilościach lub nie piją wcale. Dodatkowo, niekontrolowane spożywanie alkoholu w dużych ilościach, powoduje zaburzenia funkcjonowania wątroby oraz jej marskość, co można zaobserwować u prawie wszystkich pacjentów nadużywających etanol.

Alkohol a trójglicerydy

Osoby spożywające duże ilości alkoholu, w badaniach krwi wykazują wyższe stężenie trójglicerydów (odpowiednik spożywanego tłuszczu) w osoczu, niż osoby niepijące. Alkohol etylowy hamuje aktywność enzymu odpowiedzialnego za metabolizm tłuszczy w organizmie, głównie lipidów oraz lipoprotein, co skutkuje nagromadzeniem się ich w ciele oraz nasileniem syntezy cząsteczek lipoprotein o małej gęstości, tak zwanych VLDL.

Badania przeprowadzone na około 7 tysięcznej grupie mężczyzn dowodzą, że umiarkowane picie alkoholu etylowego, powoduje zwiększenie ryzyka podwyższonego stężenia trójglicerydów we krwi o 25%, a osoby, które spożywają większe ilości alkoholu ryzyko mają zwiększone o aż 46%! 

Zwiększony poziom lipidów we krwi ma zatem ścisły związek z nadmiernym spożywaniem napojów wyskokowych w ilości większej niż 3 drinki dziennie. Można przełożyć to na 3 kieliszki wina czy wódki lub 1,5 kufla piwa, co odpowiada 30 g czystego etanolu.

Leki na cholesterol a alkohol – czy można go pić, przyjmując statyny?

Przeprowadzone badania naukowe wykazały, że spożywanie umiarkowanej ilości alkoholu etylowego – do dwóch kieliszków wina lub jedno piwo w ciągu dnia – nie ma wpływu na osłabienie działania leków obniżających stężenie cholesterolu we krwi. Co ciekawe, taka ilość alkoholu może podnieść stężenie cholesterolu HDL u osób, które przyjmują simwastatynę. Jednak wypijanie większych ilości etanolu wyraźnie wpływa niekorzystnie na nasz organizm, powodując zwiększone stężenie trójglicerydów w osoczy krwi.

Należy jednak pamiętać, że regularne i niekontrolowane spożywanie alkoholu etylowego wpływa niekorzystnie nie tylko na poziom stężenia cholesterolu we krwi, ale prowadzi również do innych powikłań, między innymi do problemów z wątrobą, nerkami, sercem czy układem nerwowym. Długotrwałe spożywanie alkoholu w dużych ilościach wpływa niekorzystnie na przyjmowane leki, niezależnie od ich przeznaczenia, dlatego w trakcie jakiejkolwiek terapii farmakologicznej należy zaprzestać spożywania etanolu.

Cholesterol a alkohol – czy dla zdrowia warto z niego całkowicie zrezygnować?

Nie ma badań, które jasno mówią, że należy zupełnie wykluczyć alkohol ze swojego życia, jednak zdecydowanie należy ograniczyć go do minimum. Część społeczeństwa twierdzi, że wypijanie lampki czerwonego wytrawnego wina ma zbawienny skutek na układ sercowo-naczyniowy, jednak nie ma badań naukowych, które jednoznacznie potwierdzają tę tezę. To co możemy brać za pewne, to fakt, że należy ograniczyć spożywanie alkoholu do poziomu niskiego i umiarkowanego, czyli do na przykład jednej lampki wina spożywanej okazjonalnie.

Obecnie, ze względu na ogólny styl życia naszego społeczeństwa, zaleca się ograniczanie konsumpcji alkoholu. Choroby cywilizacyjne, które towarzyszą coraz większej ilości ludzi już w młodym wieku, nowotwory czy zaburzenia natury psychicznej (głównie nerwice, stany lękowe) to tylko niektóre ze schorzeń, którym nie pomaga spożywanie napojów alkoholowych.

Chcesz obniżyć poziom cholesterolu? Zwróć uwagę na to co jesz!

Jeżeli chcesz zmniejszyć poziom złego cholesterolu we krwi, zadbaj o odpowiednią dietę. Spożywane produkty powinny być zróżnicowane i bogate w witaminy oraz minerały. Pamiętaj, by posiłki nie były zbyt obfite, gdyż przejadanie się również nie jest dobre dla Twojego zdrowia.

Zmniejsz do minimum spożywanie takich produktów jak:

  • tłuste wędliny oraz mięsa;
  • żółtka jajka;
  • sery, zwłaszcza żółty oraz pleśniowy;
  • smażone na smalcu, słoninie czy maśle potrawy;
  • nabiał z wysoką zawartością tłuszczu;
  • słodycze smażone na głębokim tłuszczu, czyli na przykład pączki lub faworki.

Zwracaj też uwagę na to, w jaki sposób spożywasz posiłki. Dla zdrowia zaleca się jedzenie 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach czasowych i w miarę możliwości o tych samych porach każdego dnia. Przyjmowanymi płynami powinny być woda niegazowana, soki 100% lub zielona herbata. W ciągu dnia powinno się wypić co najmniej 2l płynów.

«
»